loading...
خدمات جوانسازی و زیبایی پوست
اژدر بازدید : 157 یکشنبه 16 شهریور 1399 نظرات (0)

پیشینه بازسازی پوست با لیزر لایه بردار غیر فرکشنال

از اوایل دهه 1990، لیزرها به تکنولوژی پیشرفته ای مشابه درم ابریژن یا لایه بردارهای شیمیایی عمیق برای بازسازی پوست و حذف لایه بیرونی پوست تبدیل شده اند. دو نوع اصلی لیزر لایه بردار عبارتند از: لیزرهای دی اکسید کربن و سیستم های لیزری اربیوم:YAG.

لیزر های لایه بردار و بازسازی پوست به طور خلاصه شلیک پر انرژی از نور لیزر را روی پوست هدایت می کنند. این انرژی، آب درون لایه های سطحی پوست را گرم کرده و باعث تبخیر آب، همراه با بافت پوست می شود. هر بار که لیزر از روی پوست عبور می کند، مقداری از خارجی ترین لایه ها به طور دقیق و کنترل شده و با عمق مناسب برداشته می شوند.

همچنان که لایه های جدید کلاژن تولید می شوند پوست به مرور زمان بهبود می یابد. این روش می تواند به طور قابل توجهی خطوط، چین و چروک و تغییرات رنگدانه ای در صورت، گردن و بدن را کاهش دهد. بلافاصله پس از لایه برداری، پوست ظاهری ملتهب و حالتی سوخته خواهد داشت که 3 تا 8 روز طول خواهد کشید تا بهبود یابد.

آمارهای انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، نشان می دهد که بازسازی پوست با لیزر لایه بردار رایج ترین روش زیبایی غیر جراحی در آمریکا در سال 2017 با بیش از 31 هزار درمان بوده است.

در سالهای اخیر لیزرهای فرکشنال برای بازسازی پوست به عنوان جایگزینی کمتر تهاجمی برای لیزرهای لایه بردار مطرح شده اند.

اگر در قصد بازسازی پوست با لیزر لایه بردار دارید، اطلاعات زیر به شما درک اولیه ای از این روش می دهد. این اطلاعات نمی تواند به تمامی سوالات شما پاسخ دهد، زیرا بستگی زیادی به بیمار و پزشک دارد. لطفا از یک پزشک اطلاعات بیشتر را کسب کنید.

لیزر چیست و چگونه کار می کند؟

لیزرها، پرتوی پر انرژی از نور هستند که می توانند به نواحی خاصی از پوست هدایت شوند و از لحاظ قدرت و نوع بافتی که می توانند هدف قرار دهند متفاوت هستند.

لیزرهای لایه بردار

لیزرهای لایه بردار یا بازسازی پوست به طور خلاصه انرژی شدیدی از نور لیزر را روی سطح پوست هدایت می کنند که آب درون لایه های سطح پوست را گرم می کند و باعث می شود که آب و بافت پوست به بخار تبدیل شوند.

هر بار که لیزر از روی پوست عبور می کند، برخی از لایه های خارجی پوست به طور دقیق و کنترل شده با عمق مناسب برداشته می شوند (به نمودار زیر نگاه کنید).

این درمان تهاجمی می تواند به طور چشمگیری خطوط، چین و چروک و تغییرات رنگدانه ای پوست صورت، گردن و سایر قسمت های بدن را کاهش دهد.

این روش را می توان در مناطق حساس مانند خطوط اطراف لب ها، چشم ها و حتی پلک ها و یا کل صورت استفاده کرد.

آکنه و دیگر انواع اسکارها و برخی ترک های پوستی خاص نیز با این روش قابل درمان هستند.

دو نوع اصلی لیزر لایه بردار عبارتند از: لیزرهای دی اکسید کربن و سیستم های لیزری اربیوم:YAG.

مراحل لایه برداری پوست با لیزر لایه بردار چگونه است؟

بسته به ناحیه ای از پوست که تحت درمان قرار می گیرد و نوع سیستم لیزری، روش های درمانی مختلفی برای شما ممکن است توسط پزشک توصیه شود.

در ملاقات خود با پزشک، به وضوح انتظارات خود را از لیزر درمانی مشخص کنید تا معلوم شود انتظارات شما توسط این روش قابل برآورده کردن است.

سوابق پزشکی شما نیز بایستی بررسی گردد تا اطمینان حاصل شود که منعی برای انجام این درمان ندارید.

عکس برداری از ناحیه تحت درمان توسط پزشک برای مقایسه قبل و بعد درمان، ممکن است انجام شود.

روش لایه برداری پوست با لیزر لایه بردار یا ابلیتیو

توصیه های یک هفته قبل از درمان ممکن است شامل توقف استفاده از داروهای ضد التهابی یا غیر استروئیدی مانند آسپیرین برای کاهش خونریزی پس از درمان (به خصوص، در صورت استفاده از لیزر اربیوم:YAG) باشد.

برخی از پزشکان مایلند قبل از درمان کامل، قسمتی از پوست را آزمایش کنند تا بیمار را با تکنیک آشنا کرده و آنها را در مورد روند بهبودی آموزش دهند. همچنین با این کار، هر گونه تمایل پوست به تغییر رنگدانه یا اسکار بررسی خواهد شد.

بسیاری از متخصصان دو هفته قبل از درمان داروهایی را توصیه می کنند که می تواند شامل اسید رتینوئیک یا کرم هایی شامل آلفا هیدروکسی اسید باشند که به شرایط و بهبودی پوست پس از عمل کمک می کنند.

روش معمولا شامل استفاده از بی حسی موضعی در ناحیه تحت درمان می باشد و برای درمان نواحی بزرگتر ممکن است با مسکن همراه شود تا در طول عمل خواب آلود باشید.

قبل از شروع بازسازی پوست با لیزر لایه بردار، سطح پوست ضد عفونی شده و چشم ها با محافظ چشم پوشانده می شوند.

اگر خود ناحیه چشم تحت درمان باشد، معمولا برای اطمینان از محافظت کامل چشم، محافظ چشمی از جنس فولاد ضد زنگ توصیه می شود.

بسته به نوع لیزر مورد استفاده این روش می تواند از 15 تا 30 دقیقه، برای نواحی درمانی کوچکتر و تا بیش از یک ساعت برای بازسازی کل صورت زمان ببرد.

تکرار روش

بسته به عمق درمان و زمان بهبودی، آن دسته از چین و چروکها یا اسکارهایی که بخوبی از بین نرفته اند، می توانند 6 تا 12 ماه پس از اولین جلسه مجددا تحت درمان قرار گیرند.

دوره نقاهت بازسازی پوست با لیزر لایه برداری چقدر است؟

اکثر مردم می توانند پس از چند هفته به کار خود بازگردند.

خطرات و عوارض ليزر لایه بردار پوست چیست؟

بلافاصله بعد از بازسازی پوست با لیزر لایه بردار، پوست ملتهب و به حالت سوخته خواهد بود که بسته به گستردگی، عمق روش و قدرت التیام پوست، 3 تا 8 روز طول می کشد تا التیام یابد.

عوارض جانبی یا خطرات بعد از عمل ممکن است شامل عفونت، خارش، ورم و درد در محل درمان باشد.

اریتم یا قرمزی پوست، از چند هفته تا 6 ماه بعد از درمان ادامه دارد. در موارد نادر، این قرمزی می تواند بیشتر طول بکشد.

کیست های کوچک برجسته بنام میلیا که مانند نقطه های سفید هستند، معمولا طی 6 تا 8 هفته اول پس از درمان ظاهر شده و از چند روز تا چند هفته پس از درمان ممکن است باقی بمانند.

هایپرپیگمنتاسیون (افزایش رنگدانه یا رنگ در پوست) می تواند در ناحیه درمان، به ویژه در افرادی با پوست تیره تر، اتفاق افتد.

هایپوپیگمنتاسیون (رنگ رفتگی پوست) نیز ممکن است رخ دهد البته رایج نیست و به نظر می رسد وابسته به عمق درمان باشد.

به ندرت ممکن است در پوست اسکار ایجاد شود.

پس از بازسازی پوست با لیزر لایه بردار چه باید کرد؟

بسیار مهم است که پس از هرگونه درمان لیزری، توصیه های پزشک خود را به دقت دنبال کنید تا به موفقیت این روش کمک کرده و خطر عوارض را کاهش دهید.

توصیه های بعد از بازسازی پوست با لیزر لایه بردار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از داروهای مسکن توصیه شده و قرص خواب در صورت نیاز
  • از توصیه پزشک خود در مورد زخم پیروی کنید. زخم ممکن است باز بماند، یا ممکن است با پانسمان خاصی بسته شود. مهمترین چیز این است که زخم خود را در طول روند بهبودی مرطوب و تمیز نگه دارید.
  • خوابیدن به پشت و بالا بردن سر با چند بالشت
  • چند روز پس از درمان برای ارزیابی به متخصص خود مراجعه کنید.
  • اجتناب از ورزش شدید برای چند هفته
  • جلوگیری از خاراندن یا کندن پوست برای کاهش ایجاد اسکار
  • شروع به استفاده از کرم ضد آفتاب پس از لیزر درمانی و اجتناب از هر گونه تماس مستقیم با خورشید برای حدود 6 هفته
  • در صورت بروز علائم عفونت، اسکار و یا تغییرات رنگدانه، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

چه کسی نباید بازسازی پوست با ليزر لایه بردار انجام دهد؟

  • به طور کلی افرادی که سابقه اسکار کلوئیدی، عفونت تبخال فعال یا سایر عفونت های پوستی مانند زرد زخم (ایمپتیگو) در ناحیه تحت درمان دارند، برای درمان با لیزر مناسب نیستند.
  • افرادی که داروی ایزوترتینوئین را در یکسال گذشته مصرف کرده اند نیز کاندید مناسبی نیستند.
  • بیماران مبتلا به دیابت باید قبل از شروع درمان با روش لیزر بازسازی اخطار داده شوند، زیرا درمان با لیزر می تواند احتمال عفونت را افزایش داده و بهبود زخم را به تاخیر بیندازد.
  • بیماران دارای پوست تیره ممکن است برای لیزر بازسازی عمیق به دلیل تغییرات در رنگ پوست که ممکن است بعد از این عمل اتفاق بیافتد مناسب نباشند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 38
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 40
  • بازدید سال : 736
  • بازدید کلی : 3,105